Les cantareiras: una memòria viva de la tradició gallega
Molt abans que hi hagués escenaris, micròfons o festivals, ja cantaven. Als pobles, mentre treballaven als camps, en trobades familiars o durant les festivitats locals. Durant generacions, les cantareiras han estat les guardianes d'una tradició oral que avui forma una part essencial de la identitat cultural de Galícia.
És per això que el Dia de la Literatura Gallega 2025 Està dedicat a les 'cantareiras' – dones que van preservar i transmetre cançons, melodies i històries d'una generació a l'altra.
Aquest reconeixement es plasma en set figures destacades de la tradició oral gallega: Adolfina i Rosa Casás, de Cerceda; Asunción Garrido i Manuela Lema, de Mens; Teresa García Prieto i Prudencia Garrido, també de Mens; i Eva Castiñeira, de Muxía. Moltes de les seves cançons es van recollir en el El llibre de cançons de Dorothé Schubarth, una obra de fonamental importància per a la preservació de la música tradicional gallega.
Representen moltes altres dones anònimes que van mantenir viva la cultura popular gallega molt abans que la música tradicional arribés a l'escenari.
La nostra petita contribució per donar més visibilitat a la nostra cultura
A Daveiga creiem que la cultura que té les seves arrels als nostres pobles mereix continuar sent celebrada i compartida. Per això estem treballant amb el col·lectiu feminista Polamiúda, que ha organitzat el festival durant els darrers tres anys Polas Bravas, un esdeveniment cultural que reuneix música, poesia, circ, comèdia i teatre.
Per commemorar les Letras Galegas d'enguany, el col·lectiu va voler retre un homenatge especial a les cantants reunint dones de la zona per formar un cor que acompanyarà la música tradicional durant tot el festival. Una iniciativa que reviu l'esperit col·lectiu de les *cantigas* i destaca el paper de les dones en la transmissió de la cultura popular.
Una celebració de la cultura viva a Chantada
Aquí a Daveiga, volíem unir-nos a aquesta commemoració per per mostrar i donar a conèixer el patrimoni cultural que tenim a Chantada, donant suport a iniciatives que mantenen viva la nostra tradició.
Podeu gaudir del resultat molt aviat:
📅 30 i 31 de maig
📍 Cantada
🎭 Festival Polas Bravas
Dos dies plens de cultura, música i comunitat, durant els quals les Cantareiras tornaran a ocupar el seu lloc legítim: com les veus que ens connecten amb la nostra història.
Perquè fins i tot abans que existissin els escenaris… ja cantaven.


